PEST analizi (politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik), bir kuruluşun piyasada daha rekabetçi olabilmek için faaliyetlerini etkileyen önemli dış faktörleri değerlendirebildiği bir yönetim yöntemidir. Kısaltmada tanımlandığı gibi, bu dört alan bu modelin merkezinde yer almaktadır. PEST analizinin dört önemli özelliği vardır:
- PEST analizi politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik anlamına gelir.
- Bu analiz türü, bir şirketin karlılığını etkileyebilecek dış faktörleri ölçmek için kullanılır.
- Genel olarak makro olayların etkilerini yaşama olasılığı daha yüksek olan daha büyük kuruluşlarda daha etkilidir.
- PEST analizi yaygın olarak güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri temsil eden SWOT analiziyle birlikte kullanılır.
PEST analizinin özü, kuruluşun kendisi kadar, içinde bulunduğu sektörü de etkileyen ana etki alanlarının kapsamlı bir değerlendirmesinin, daha etkili stratejik planlamayı kolaylaştırabileceği inancıdır.
Bu planlama, kuruluşun mevcut koşullardan yararlanma yeteneğini en üst düzeye çıkarmak ve önceden uyarılmak ve yakın değişikliklere daha iyi hazırlanmak için gerçekleştirilebilir ve kuruluşun rakiplerinin önünde kalmasına olanak tanır.
Stratejik planlama, herhangi bir işletmenin sürdürülebilirliği ve büyümesi için çok önemlidir. PEST Analizi, dış ortamın net bir görünümünü sağlayarak bu planlamada önemli bir rol oynar. İşletmeler, bu çeşitli dış koşulları anlayarak gelecekteki eğilimleri tahmin etme ve potansiyel tehditleri azaltma konusunda daha iyi bir konuma sahip olur. Ayrıca, işletmelerin bilinçli tahminlere dayalı stratejiler oluşturarak rekabet avantajı kazanmalarına olanak tanıyan Rekabet Analizi için paha biçilmez bir araçtır.
Pest Analizi Nasıl Yapılır?
PEST analizi yapmak için her kategori altındaki farklı faktörleri (politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik) ve bu faktörlerin işinizi nasıl etkilediğini göz önünde bulundurmalısınız. Siyasi bileşen için örneğin yasaları, düzenlemeleri, hükümet politikalarını ve tarifeleri değerlendirirsiniz. Ekonomik bileşen için değerlendireceğiniz konulardan bazıları finansmana erişim, yaşam maliyeti, faiz oranları, enflasyon ve işgücü maliyetlerini içerecektir. Sosyal bileşen için tüketici eğilimlerini ve davranışlarını, eğitimi, servet dağılımını, nüfus artış oranlarını ve sağlığı göz önünde bulundurursunuz. Teknolojik bileşen için yapay zekanın büyümesi, inovasyon, araştırma ve geliştirme, sosyal ağ oluşturma ve siber güvenlik gibi alanları değerlendireceksiniz.
Pest Analizi Kapsamında Neler Var?
PEST analizi, bir kuruluşun iş ortamındaki mevcut koşulların sunduğu fırsatları tanımasına ve dolayısıyla bu fırsatlardan yararlanmasına yardımcı olabilir. Aynı zamanda mevcut veya gelecekteki olası zorlukları tanımlamak için de kullanılabilir ve bu zorlukların en iyi şekilde nasıl yönetileceğine ilişkin etkili planlama yapılmasına olanak tanır.
PEST analizi aynı zamanda bir kuruluşun iç politikasındaki, ekonomik görünümündeki , sosyal iklimindeki ve teknoloji tabanındaki güçlü ve zayıf yönleri belirlemek amacıyla kurum içi yapısının değerlendirilmesinde de uygulanabilir . Bu analizin sonuçları, ortalamanın altında olarak tanımlanan alanlardaki değişiklikleri veya iyileştirmeleri kolaylaştırabilir.
Swot ve Pest Analizi Ne İfade Eder?
PEST analizi , daha kapsamlı bir sonuç için SWOT (güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler) modeli gibi diğer stratejik iş analizi biçimleriyle birlikte kullanılabilir . Tamamlanan bu analizler arasında bir karşılaştırma yapmak, bilinçli karar verme için çok sağlam bir temel sağlayabilir.
Pestel Değişkeni Nedir?
PEST analizi “politik, ekonomik, sosyal ve teknolojik” anlamına gelirken PESTEL aynı şeyi ifade eder ancak analize “yasal” ve “çevresel” faktörleri ekler. Dış faktörlerin bir şirketin karlılığı üzerindeki etkisi değerlendirilirken bu alanlar dikkate alınır.
Bir şirket, işini etkileyen politik, ekonomik, toplumsal ve teknolojik faktörleri analiz ederek, daha başarılı bir operasyon haline gelmek için bu dış faktörleri planlayabilir, yeniden düzenleyebilir ve bunlara uyum sağlayabilir. Bir işletmenin başarısı yalnızca şirket içinde operasyonlarını ne kadar iyi yönettiğine değil, aynı zamanda daha büyük dünyada nasıl işlediğine de bağlıdır. PEST analizi bu konuda başarılı olmasına yardımcı olur.