Çalışan Deneyimi (EX) Nedir? 

Employee Experience

Çalışan Deneyimi (EX) olarak da bilinen iş deneyimi, son dönemde özellikle İK departmanlarında şirketlerin önceliklerinden biri haline geldi. EX, en geniş anlamıyla, işveren ile çalışan arasında oluşturulan bir dizi maddi/manevi değer olarak yorumlanabilir. Sanılanın aksine çalışan deneyimi, işe alım sürecinde yapılan görüşmelerle başlıyor. Employee Experience’ın kısaltılmışı olan EX, çalışanın işe alınma sürecinin başından o iş yerinde bulunduğu süre boyunca yaşadığınız deneyim, şirkete ve kendi kariyerinize kazandırdığınız her şeyi kapsayan geniş kapsamlı işe alım programı denilebilir. Şirket için çalışan kişi ve kişiler, şirketin misyonu çerçevesinde belirlenen ana hedeflere ulaşmada temel faktördür. Olumlu bir çalışan deneyimi, daha iyi performansa veya olumlu bir çalışma ortamı yaratılmasına doğrudan katkıda bulunur. Yöneticiler, süreç boyunca çalışanlarının performansını, sağlığını ve mutluluğunu yüksek düzeyde tutmalıdır. Çalışan deneyimi konusunda gerekli farkındalığa sahip şirketler bunu müşteri deneyimine entegre edebilir. 

Çalışan Deneyimi Ve Şirketler İçin Önemi

İş deneyimi, iyi bir müşteri deneyiminin ön koşulu olarak görülüyor. Her iki kavram arasında ölçüm yöntemleri, uygulama şekli ve sonuçlar açısından net benzerlikler bulmak mümkündür. Günümüzde şirketlerin ve çalışanların kültüründe önemli değişiklikler yaşanıyor. Değişen bu kültürün doğal bir sonucu olarak şirketler, çalışanlarını  potansiyel  müşteri olarak görüyor. Çalışan deneyimi, şirketler için müşteri memnuniyetini sağlamada bir kriter olarak görülebilir. Bu, çalışanların sunduğu hizmetin kalitesi nedeniyle ürün veya hizmetlerin olumlu geri bildirimler almasını sağlar. Yani mükemmele yakın bir müşteri deneyimi yakalamak isteyen şirketlerin öncelikle çalışan deneyimi konusunda doğru yaklaşımları benimsemesi gerekiyor. 

Düzenli Ölçümleme Ve Önemi 

Çalışan deneyimi için en iyi kurumları bulmak amacıyla Great Place to Work’ün Dünyanın En İyi İş Yerleri Listesi’nden ve Glassdoor’un En İyi Çalışma Yerleri Listesi’nden faydalanabilirsiniz. Adobe, Hilton, Apple veya Google gibi devlerin elde ettiği olağanüstü müşteri deneyimi, büyük ölçüde bu çalışanların en çok puan alan çalışan deneyimi listeleri arasında yarattığı bir başarıdır. İnsan kaynaklarının yanı sıra tüm yöneticiler çalışan deneyiminden sorumludur. Tüm önemli çalışan etkileşimlerinden sonra istikrarlı ve güvenilir ölçümler yapılmalıdır. Gerek düzenli periyodik araştırmalar, gerekse olay/durum araştırmaları tüm bu süreçlerde etkin rol oynamaktadır. Bu durum ve olaylar için; Örneğin istifa, terfi veya görev değişikliği. Çalışan deneyimini doğru şekilde ölçümleyebilmek için kapalı ve açık sorulardan oluşan anketler oldukça önemlidir. Gıdadan sağlığa, iletişimden ulaşıma kadar pek çok şey değerlendirmeye dahil edilebilir. Çalışan Deneyimi kavramı, “memnun çalışan, memnun müşteri anlamına gelir” fikrine dayanmaktadır. Çalışan Deneyiminin temel ilkeleri şunlar olarak listelenebilir; 

  • Basitleştirilmiş personel etkileşimi, 
  • Çalışanlarla açık iletişim, 
  • Ölçülebilir deneyim, 
  • İnsan odaklı tasarım, 
  • İş akışında bilgi paylaşımı ve yapay zeka kullanımı. 

Çalışan Deneyiminin Aşamaları

Çalışan için ilgili deneyim, süreç içerisinde öğrendiği teknik konudan veya tanık olduğu en küçük durumdan inşa edilir. Bir şirketin bu konuda yetkin olabilmesi için çalışan yaşam döngüsünün her aşamasında çalışanlarını dinlemesi ve onlar için neyin önemli olduğunu tam olarak anlaması gerekir. Kişisel deneyimler yaratmanın kapılarını da açar. Şirket performansının temelini oluşturan çalışan deneyimi, operasyonları doğrudan etkilemektedir.Çalışan Deneyiminin temel aşamaları şu 5’li olarak ifade edilebilir.

  • İşe Alım: İşe alım süreci yani mülakatla başlayan çalışan deneyiminin 1. temel aşamasının işe alım olduğu söylenebilir. İşe alınsa da alınmasa da çalışan için o çalışma ortamındaki deneyim başlar.
  • İlk katılım: Doğru yönetilmiş ilk katılım, çalışanı firmaya bağlar.
  • Gelişim: Bu aşamada çalışanlar spesifikleşmeye ve yetkinleşmeye başlarlar.
  • Entegrasyon: Bu aşamada amaç gidebilme olasılığı olan çalışanları şirkette tutabilmek denebilir.
  • Ayrılma: Bu aşamada ayrılan çalışan için çalışan deneyimi daha tatsız hale getirilmemeye çalışılır.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

E-mail listemize kayıt olun!

En yeni içerik ve kampanyalarımızdan haberdar olmak için kaydolun.

Top